کتاب

آشنایی با سرداران شهید دفاع مقدس در مجموعه «چلچراغ»

ادبیات دفاع مقدس دربرگیرنده یک دوره درخشان از تاریخ معاصر کشورمان است. به دلیل برتری تاریخی این دوره، ادبیاتی که به این دوره می‌پردازد، قطعاً برجستگی‌های خاصی دارد و در نوع خود نوآور بوده و نسل جدیدی از نویسندگان و طیف تازه‌ای از مخاطبان را به حوزه ادبیات معرفی می‌کند.
ادبیات دفاع مقدس دربرگیرنده گونه‌ها و قالب‌های مختلفی است که می‌توان به وصیت‌نامه‌ها یا شعارنوشت‌ها اشاره کرد. همه این‌ها قالب‌هایی هستند که می‌توان گفت در دوران دفاع مقدس معرفی شدند و استحکام یافتند. همچنین قالب‌های دیگری در ضمن ادبیات دفاع مقدس مطرح شده است و می‌توان به ادبیات داستانی، ادبیات مستندنگار یا خاطره‌نویسی اشاره کرد.
همچنین هشت سال جنگ تحمیلی و رشادت‌های جوانان این کشور آن قدر گسترده و جهان شمول است که هنر ادبیات دفاع مقدس می‌تواند الگوپرداز و الگوساز باشد. به همین مناسبت از میان آثار و انتشارات گوناگون در سراسر کشور که به مقوله ادبیات دفاع مقدس پرداخته اند، انتشارات مدرسه نیز برای تمام رده‌های سنی از جمله کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال آثاری به قلم نویسندگان تراز انقلاب اسلامی با زبانی شیوا و روان در قالب مجموعه «چلچراغ» تولید کرده است.
که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برخی از عناوین مجموعه چلچراغ را که به زندگی داستانی سرداران شهید دفاع مقدس پرداخته را باز نشر کرده است.
از جمله این آثار عبارتند از:
نام کتاب: شهید فهمیده، باز نشر
نویسنده: محمد رضا اصلانی
داستان: محمد حسین به همراه گروه کوچکی پیش می‌رفت. با عبور از ویرانه‌هایی که شباهتی به کوچه و خیابان نداشت، به حاشیه شهر رسیدند. از دور و نزدیک صدای پی در پی انفجار خمپاره‌ها و گلوله‌های توپ به گوش می‌رسید….
………………..
نام کتاب: شهید چمران، باز نشر
نام نویسنده: احمد دهقان
داستان: دشمن از تصرف شهر اهواز منصرف می‌شود و تصمیم می‌گیرد که در قدم اول ، شهر سوسنگرد را به تصرف در آورد.
از دیگر آثار این حوزه از مجموعه چلچراغ می‌توان به: شهید بروجردی، نوشته ابراهیم حسن بیگی. شهید کلاهدوز، نوشته محمد رضا بی‌گناه. شهید مدنی، نوشته محمد علی آقا میرزا. شهید شیرودی، نوشته راضیه تجار. شهید آوینی، نوشته محسن جعفری مطلق. شهید قاضی طباطبایی، نوشته رضا رسولی. شهید بهشتی ، نوشته ناصر طاهرنیا. شهید نواب صفوی، نوشته شاهین رهنما. شهید غفاری، نوشته اصغر فکوری. شهید صدوقی، نوشته هدایت الله بهبودی. شهید مفتح، نوشته محمود پوروهاب. شهید دقایقی، نوشته اصغر فکور. شهید افشردی، نوشته فرزام شیرزادی. شهید مهدی عراقی، نوشته شاهین رهنما. شهید صیاد شیرازی، نوشته داوود بختیاری دانش‌ور. شهید مدرس، نوشته کامران پارسی‌نژاد. شهید همت، نوشته احمد عربلو. شهید اندرزگو، نوشته رضا زنگی ابادی اشاره کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *